Yoga

“Kom (opnieuw) leren luisteren naar jezelf”

Tijdens deze vormen van Yoga staat het herontdekken van de fysieke en mentale mogelijkheden centraal. Wat kan er wel? Grenzen leren herkennen, fysieke beperkingen leren accepteren en weer opnieuw durven vertrouwen op de kracht van het lichaam.

LessStressYoga, BodyPositiveYoga en HathaYoga biedt een persoonlijke en individuele begeleiding tijdens het beoefenen van yoga.

Waar bestaat een yoga les uit?

  • Lichaamsoefeningen (asana’s), deze maken spieren en gewrichten soepel en sterk, waardoor organen worden versterkt en de bloedsomloop verbetert.
  • Ademoefeningen (pranayama’s), deze geven nieuwe energie en maken het denken helder en kalm: “beheersing van de adem is beheersing van het denken”.
  • Ontspanningstechnieken, deze leren je volledig te ontspannen, waardoor concentratie en wilskracht zich ontwikkelen.

De kracht van yoga is dat iedereen het op zijn of haar niveau kan beoefenen. Bewust worden van jouw eigen grenzen, die te respecteren en tevens op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden.

Verschillende vormen:

  • LessStressYoga (Spanningsklachten/burn-out en sombere stemming)

Iedereen die last heeft van stress/spanningsklachten of depressieve gevoelens/neerslachtigheid kan baat hebben bij het beoefenen van yoga. Tijdens specifieke oefeningen, die gericht zijn om deze klachten te verminderen, word je je meer bewust van de spanning die het lichaam met zich meedraagt en hoe hier anders mee om te gaan. Daardoor vermindert de stress en leer je beter te ontspannen. Dit heeft rust tot gevolg, maar ook een betere stemming. Je voelt je weer sterker en actiever. Het beoefenen van yoga bevordert de aandacht voor het lichaam en het concentratievermogen. Beoefenen van yoga bouwt een gevoel van zelfvertrouwen op doordat je zelf een actieve rol speelt in het verbeteren van je gezondheid.

Kijk hier voor de lestijden

  • BodyPositiveYoga (bij laag zelfbeeld en onzekerheid)

Yoga voor een beter zelfbeeld en meer zelfvertrouwen door het creëren van meer zelfacceptatie en zelfcompassie. Yoga leert je hoe je kunt stoppen met continue zelfveroordeling. Hierdoor ontstaat zelfacceptatie. In tegenstelling tot wat mensen vaak denken, hoef je niet lenig te zijn om aan yoga te doen. Ieder mensenlichaam is anders én functioneert anders. Je leert dat je goed bent zoals je bent. Je leert je eigen grenzen kennen én respecteren. Mensen met weinig zelfvertrouwen voelen soms niet meer waar hun grenzen liggen. Doordat je zo bewust met je lichaam werkt binnen yoga, ga je steeds beter lichaamssignalen herkennen. Deze vorm van yoga vergroot het gevoel van zelfvertrouwen en zorgt ervoor dat je jezelf en je eigen lichaam leert respecteren en accepteren.

Kijk hier voor de lestijden

  • Hatha Yoga

Yoga is een eeuwen oude traditie waarmee we balans creëren tussen lichaam en geest, denken en voelen, inspanning en ontspanning. Yoga leert je opnieuw balans brengen tussen deze tegenpolen in jezelf.

In een hatha yogales wisselen dynamische en verstilde houdingen elkaar af. Er wordt geoefend vanuit een naar binnen gerichte aandacht. Door deze rustige, meditatieve houding is er ruimte om waar te nemen en te ontspannen in wat zich van binnen voordoet. Fysieke en mentale grenzen worden op een zachte manier opgezocht en verruimd, wat zorgt voor een groter, innerlijk draagvermogen en meer vitaliteit.

Kijk hier voor de lestijden

  • HathaFlowYoga (start vanaf vrijdag 31 oktober om 16.45 – 18.00)

 

Deze les is voor iedereen, een zachte, verdiepende  en versterkende hatha yogales waarbij de houdingen elkaar in een flow opvolgen. In vergelijking tot Hathayoga houden we de flow in de les, maar in een lagere intensiteit. De inspannende houdingen worden afgewisseld door wat meer ontspannende houdingen. De Hatha Flow Yogales is een les met voldoende uitdaging en met een ultieme ontspanning en een sterker en leniger lichaam als resultaat.

Kijk hier voor de lestijden

  • Kankerherstelyoga (start per 1 januari 2015)

Kanker heeft zowel fysiek als mentaal een grote impact. Kankerherstelyoga is een speciaal voor (ex-)kankerpatiënten ontwikkeld programma. Het ondersteunt zowel tijdens als na de medische behandeling. Eenvoudige oefeningen versterken je basiskracht, je leert stap voor stap het lichaam opnieuw te vertrouwen. Deze vorm van yoga brengt je tijdens het ingrijpende proces van kanker en herstel het volgende:

  • ontspanning
  • stimuleert het zelfhelend vermogen van het lichaam
  • ondersteunt bij een operatieve ingreep, bestraling, chemokuur en/of hormoontherapie
  • versterkt je innerlijke kracht en immuunsysteem
  • inspireert, motiveert en geeft zelfvertrouwen
  • verbetert je concentratie en ademhaling
  • verbetert je slaap-, eet-, en leefritme: kortom de kwaliteit van leven
 

 

Locatie

Studio BeWelcome
Spaarnwouderstraat 69 zw
2011 AC  Haarlem

Studio BE is gevestigd aan de rand van Haarlem centrum. Per fiets is Studio BE prima bereikbaar. Vanaf de Grote Markt 3 minuten fietsen.

Parkeren
Als je met de auto komt, is er op slechts 2 minuten lopen gelegenheid om gratis te parkeren in de zijstraten van de Amsterdamstraat (met uitzondering van de Amsterdamstraat zelf!). Let op de bordjes die aangeven of het vergunningengebied is of waar je gratis kunt parkeren. 

 

 

 

 

 

Your browser is out of date. It has security vulnerabilities and may not display all features on this site and other sites.

Please update your browser using one of modern browsers (Google Chrome, Opera, Firefox, IE 10).

X